4.3.2024

Mediakonserni Keskisuomalainen lanseeraa Selkomedian – Omnipressin selkotoimitus vastaa sisällöntuotannosta

Mediakonserni Keskisuomalainen panostaa helpolla suomen kielellä tehtyyn journalismiin ja lanseeraa 4. maaliskuuta 2024 uuden digitaalisen median, joka julkaisee helpolla suomen kielellä tehtyjä uutisia pääkaupunkiseudulta. Selkomedia.fi on Suomen ensimmäinen paikallisiin uutisiin selkokielellä keskittyvä kaupallinen digimedia. 

”Selkomedia tarjoaa paikallista sisältöä vieraskielisille ja muille helppoa suomen kieltä tarvitseville. Se integroi lukijat paikalliseen yhteisöön ja suomalaiseen yhteiskuntaan”, kertoo Selkomedian päätoimittaja Mia Lindström. 

Selkomedian sisällöntuotannosta vastaa Omnipressin yhteiskunnallisen median tiimi. 

”Selkokielestä on hyötyä ihan kaikille. Moni vaikea asia aukeaa, kun se käsitellään selkokielellä. Olemme saaneet selkokielisistä sisällöistä paljon positiivista palautetta”, sisältöstrategia Tiina Parikka sanoo. 

Selkomedia yhdistää lukijat paikalliseen yhteisöön

Noin puolet Suomessa asuvista vieraskielisistä asuu pääkaupunkiseudulla. Jo yksinomaan Vantaalla puhutaan yli 120 eri kieltä. Vuonna 2040 Uudellamaalla ennustetaan asuvan yli puoli miljoonaa vieraskielistä. Määrä on liki kaksi kertaa enemmän kuin vuonna 2022.  

Selkokieli on tavallista yleiskieltä helpompaa suomen kieltä, jossa vaikeat käsitteet tai sanat pyritään kertomaan lukijoille ymmärrettävämmin.  

”Helpolla suomen kielellä tehty journalismi tekee yhteiskunnan asioiden seuraamisen helpommaksi myös heille, joille suomi ei ole äidinkieli. Selkokieliset paikalliset uutiset ovat yksi keskeinen keino lähidemokratian toteutumisessa ja vaalimisessa sekä konkreettinen teko myös äänestysaktiivisuuden nostamiseksi”, Lindström sanoo.  

Selkomedian toimitus kirjoittaa päivittäin juttuja paitsi Vantaalta, myös laajemmin pääkaupunkiseudulta. Lisäksi kerromme paikallisista tapahtumista, palveluista, ihmisistä ja ilmiöistä. Selkomedian toimitus on kutsunut avukseen monikulttuurisen toimitusneuvoston, jonka jäsenet auttavat kohderyhmää kiinnostavien aiheiden ja haastateltavien löytämisessä.   

Merkittävä ja kasvava kohderyhmä, jota ei tavoiteta – vielä

Mediakonserni Keskisuomalainen kustantaa Selkomedian lisäksi jatkossakin kerran kuukaudessa ilmestyvää Selkovantaalainen-kuukausilehteä. Painettu lehti jaetaan vantaalaisiin kotitalouksiin maksutta. Lehden voi myös napata mukaansa noutopisteeltä, joita on eri puolilla kaupunkia.  

”Selkomedia.fi:n sisältö on näin alkuun jaettu pääkaupunkiseutu- ja Vantaa-osioihin. Tulevaisuudessa omat kaupunkiosionsa on tarkoitus julkaista myös Espoon, Helsingin, Tampereen ja Turun osalta. Vantaa on Suomen monikulttuurisin kaupunki, joten on luontevaa aloittaa näin”, Mediakonserni Keskisuomalaisen etelän liiketoiminta-alueen paikallisjohtaja Karri Kannala kertoo.  

”Vieraskielinen väestö muodostaa merkittävän kokoisen ja jatkuvasti kasvavan kohderyhmän. Kohderyhmä on rajusti aliedustettuna suomalaisen uutismedian sisällöissä, eikä sen potentiaalia ole hyödynnetty myöskään markkinointimielessä. Lisäksi esimerkiksi koronapandemia ja rokottamiseen liittyvä viestintä osoitti, että meillä ei ole kanavaa, jossa tämä kohderyhmä laajasti tavoitettaisiin”, Kannala perustelee Selkomedian lanseerausta.  

 

Olisiko selkokieli myös teidän yhteisönne uusi viestintäkieli? Kerromme mielellämme lisää  selkokielisestä viestinnästä ja sisällöntuotannosta 

toimitusjohtaja Sari Mikkonen-Mannila
0503878308 sari.mikkonen-mannila@media.fi 

sisältöstrategi Tiina Parikka
0414363678 tiina.parikka@media.fi

JAA