3.8.2021

Outi Tuomivaara ottaa Aromin, Eventon ja Shakerin ruorin

Mediamoniottelija Outi Tuomivaara aloittaa tällä viikolla Aromin, Eventon ja Shakerin päätoimittajana. Hänellä on vahva media- ja ruoka-alan tausta isoista suomalaisista lehtitaloista sekä sovelluskehityksestä kansainvälistyvästä startupista. Outin myötä Aromin, Eventon ja Shakerin tiimi vahvistuu digivisionäärillä, joka näkee, missä jo valmiiksi monikanavaisilla medioilla on hyödyntämätöntä potentiaalia käytettävänään.

Ammattimedia rakentaa näkymiä alalle ja tulevaisuuteen

Aromi, Evento ja Shaker ovat horeca-, tapahtuma- ja anniskelualojen johtavat ammattilehdet Suomessa. Miten Outi näkee ammattimedian roolin ja merkityksen ammattilaisten elämässä ja arjessa?

– Ammattimedian ensisijainen rooli on olla apuna työssä; tarjota tietoa ja ideoita, joita aidosti työssä hyödynnetään. Ammattimedia auttaa pysymään pulssilla, kertoo ajankohtaiset aiheet, trendit ja ilmiöt. Tapahtumat, ravintolat ja baarit ovat kansainvälisiä toimialoja – ammennetaan siis ideoita myös rajojen ulkopuolelta, Outi vastaa.

Erityisesti tapahtumat ovat suuressa muutoksessa ja murroksessa koronan ja etäilyn takia. Outi näkee tässä paljon mahdollisuuksia: koronan aiheuttama digiloikka mahdollistaa uudella tavalla maantieteelliset rajat ylittävät kokoontumiset ja tapahtumat. Siinä maailmassa vain taivas on rajana.

Tapahtuma- ja ravintola-alan kriisi nostaa esiin myös yhden tärkeän ammattimedian tehtävän:
– Ammattimedia on parhaimmillaan yhteisö, joka tarjoaa tuen ja vertaisuuden kokemuksen. Meidän täytyy elää kiinni tässä hetkessä ja tilanteessa, mikä alalla on nyt, mutta katsoa samalla myös eteenpäin, ensi vuoteen ja tulevaan. On äärimmäisen tärkeää rakentaa toiveikkuutta ja näkymää eteenpäin, Outi linjaa.

Tavoitteena 100-prosenttinen hyöty

Outi pitää Aromia, Eventoa ja Shakeriä jo nyt monipuolisina ja monikanavaisina kokonaisuuksina, joissa tekeminen ulottuu suosittuihin alojen kilpailuihin Pro-gaalaan ja Evento Awardsiin asti. Uudistumista on kuitenkin luvassa sekä painetuissa lehdissä että verkkoratkaisuissa.

– Erityisesti verkon puolella ja sosiaalisessa mediassa on hyödyntämätöntä potentiaalia käytettävänä. Media-alalla pitää tehdä rohkeita ja ketteriä ratkaisuja ja kokeilla myös uusia bisnesmalleja – ajatella kuviota totuttujen rajojen ulkopuolelle, Outi kertoo.
Outi haluaa rakentaa mediaperheelle näkyvämpää edelläkävijyyttä, pysäyttävää visuaalisuutta ja sataprosenttista hyödyllisyyttä.

– Hyötyä voidaan tuottaa vain, jos tunnetaan yleisön tarpeet. Siksi on keskeistä kuunnella vahvasti lukijoita, käydä vuoropuhelua ja päästää näin yleisö vaikuttamaan oman mediansa sisältöihin. Vuoropuhelulle ja yhteisölliselle on hienot lähtökohdat, sillä Aromin lukijatutkimuksen mukaan jo nyt jopa 70 prosenttia Aromin lukijoista ajattelee, että Aromi on yhteisö, johon he haluavat kuulua, Outi listaa.

Innovatiivista draivia

Mikä sai Outin kiinnostumaan horeca-, tapahtuma- ja anniskelualoista ja niiden ammattilehtien päätoimittajuudesta?

– Ruoka, juoma ja kulttuuri. Ne ovat minun core. Aiheet sitovat kaiken ammatillisen tekemiseni yhteen: näihin minulla on palo. Lisäksi viimeisen reilun vuoden aikana nähty alan ihmisten sisu, innovointikyky ja omistautuminen! Aloilla on keksitty erittäin nopeasti luovia uusia ratkaisuja. Tämä todella inspiroi tässä porukassa, Outi innostuu.

Outi näkee Aromissa, Eventossa ja Shakerissä mahdollisuuksia kasvaa ja laajentua. Kaikki kortteja ei ole vielä käytetty.

– Tekemiseni ytimessä on aina, miten pystyn palvelemaan ja hyödyttämään kohderyhmää, seuraajia ja lukijoita. Minulla on mielessä ihan uudenlaisia ideoita ja ratkaisuja, joilla tuottaa hyötyä ammattimedioiden kautta, Outi kertoo.

Kuulostaa hyvältä, vai mitä? Tervetuloa tiimiin, Outi!

Teksti: Marke-Riitta Knuts
Kuva: Eemeli Sarka

JAA