Kun asiakas tietää mitä haluaa, peli voi olla jo menetetty. Lue myyjän 5 teesiä!

Tämän vuosikymmenen sana on asiakaskeskeisyys. Asiakaskohtaamiset pitää räätälöidä, ja asiakas täytyy löytää ennen kuin asiakas löytää myyjän.

1. Tarjoa ratkaisu ongelmaan, jota ei vielä ole.

Geneerisyys jäi viime vuosikymmenelle. Nyt asiakas haluaa myyjältä yksilöllistä palvelua ja tuotteen, joka on tarkoitettu juuri hänelle. Asiakkaan kannalta parasta on, jos hänelle pystytään tarjoamaan palvelu tai tuote, jota hän ei edes tiennyt tarvitsevansa.

2. Ole proaktiivisesti rohkea.

Myyjälle tilanne on ihanteellinen, sillä siinä vaiheessa, kun asiakas on jo sanoittanut tarpeensa, peli voi olla jo menetetty toiselle toimijalle. Myynnissä lisäarvoa voi tuottaa parhaiten silloin, kun on paikalla ensimmäisenä.

3. Ole ihmisten ihminen.

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisilta vaaditaan siis entistä useammin luovaa ongelmanratkaisua ja etukenossa kulkemista. Vaikka data tarjoaa lisätietoa potentiaalisista asiakkaista ja markkinoiden liikkeistä, se ei kerro meille, mitä yksilö haluaa. Siihen tarvitsemme ihmistä.

4. Läsnäolo tunnetasolla kotiuttaa kaupan.

Data voi ohjata päätöksentekoa, mutta asiakaskohtaamisessa myyjän on uskallettava laittaa itsensä likoon. On annettava tilaa asiakkaan arvoille, kysymyksille ja molemminpuolisille tunteille. Vaikka myyjä on oman alansa kova ammattilainen ja tietopankki, paraskaan myyjä ei tiedä kaikkea. Hyvä myyjä myös myöntää sen.

5. Luottamus on tiimityötä.

Menestyneet myyjät kertovat, että asiakas ei odota saavansa valmista vastausta heti – vaan vastauksen ylipäätään. Luottamus menestyvän myyjän ja asiakkaan kanssa rakentuu pienistä asioista, ja ne pienet asiat voivat olla avain yhteistyölle.

Maarit Krok on pulssilla myynnin tärkeimmistä trendeistä, sillä hän tuottaa Myynti & Markkinointi -mediaa ja pääsee näin alan ammattilaisten iholle ja kahvipöytäkeskusteluihin.

Jos kaipaat näkemyksellistä otetta sisältöihisi, kilauta Maaritille puh. 040 6790896.

 

Kuva: Timo Porthan

 

Joko luit nämä?

JAA