Menikö perille?

Osaan sanoa kymmenellä kielellä kiitos, tai ainakin kuudella. Mutta se ei riitä.

Espoon tuore viestintäjohtaja kertoo uusimman Espoo-lehden pääkirjoituksessaan, että espoolaiset puhuvat äidinkielenään yli 120 eri kieltä.

Suomen väestöstä noin joka kymmenes puhuu äidinkielenään jotain muuta kuin suomea, ruotsia tai saamea. Määrä kasvaa tasaisesti viiden prosentin vuosivauhtia. Osa vieraskielisistä hallitsee sujuvan englannin kakkoskielenään, mutta eivät läheskään kaikki.

Koronaohjeet ovat tästä hyvä esimerkki. Jos ohjeet ovat tuntuneet sekavilta meillekin, joille niitä on joka tuutista voitu toitottaa omalla äidinkielellä, miten ne voisivat olla ymmärrettäviä ihmisille, joille suomi on korkeintaan se heikko toinen kieli. Tai heille, joille tekstin hahmottaminen tuottaa syystä tai toisesta vaikeuksia.

Ja miten heidät tavoittaa?

1. Selkeytä. Suomen kieli on aika monimutkainen kieli. Monella tuntuu olevan uskomus [pilkku] että teksti on sitä uskottavampaa [pilkku] mitä useamman lauseen saa tungettua samaan virkkeeseen (pilkku) ja mitä enemmän siinä on hienoja sivistyssanoja mukana.
Ei ole. Piste on suomen kielen hienoin välimerkki. Kun kirjoittaa lyhyesti ja ytimekkäästi, kirjoittaa oikein. Lukijakin jaksaa pysyä kärryillä.

2. Havainnollista. Moni asia on helpompi hahmottaa, jos se on piirretty, ihan meille kaikille. Etenkin lukurimpsujen luetteleminen tekstissä alkaa vain vilistää silmissä. Infografiikka ei ole vain hieno visuaalinen kikka, vaan sen tarkoitus on auttaa lukijaa.

3. Tavoita. Viesti pitää olla siellä, missä sen kohderyhmäkin. Se voi kolahtaa postiluukusta, mutta vielä useammin se löytää perille mobiilisti some-kanavia pitkin, tulee vastaan liikennevälineissä tai kauppakeskuksissa. Tässä asiassa enemmän on parempi.

Me journalistit rakastamme tekstiä. Sitä virtaa päästämme tietokoneen ruudulle solkenaan. Haluaisin tehdä tästäkin taidokkaamman tarinan, mutta oleellinen on kerrottu. Lyhyestä virsi kaunis.

 

Tiina Parikalla on pitkä kokemus sisältöjen suunnittelusta. Kun haluat kertoa viestisi kiinnostavalla ja ymmärrettävällä tavalla, kysy Tiinalta: tiina.parikka@media.fi.
Kuva: Timo Porthan

Joko luit nämä?

JAA