Sesongit näkyvät Myrkytystietokeskuksen arjessa

Juhlapyhät näkyvät piikkinä Myrkytystietokeskuksen puhelinpalvelussa, mutta myös vuodenajat vaikuttavat soittojen määrään. Valtaosa yhteydenotoista koskee lapsia.

Myrkytystietokeskuksen puhelinpalvelussa farmaseutti Anna-Mariia Termälä kollegoineen neuvoo yksityishenkilöitä ja terveydenhuollon ammattilaisia äkillisiin myrkytystapauksiin liittyvissä kysymyksissä.

− Puhelinpalvelussa kaikkein tärkeintä on asiakkaan kohtaaminen ja kuuntelu. Kartoitamme tilannetta ja selvitämme, mille on altistuttu ja kuinka kauan siitä on kulunut. Tämän perusteella arvioimme riskejä sekä annamme ohjeita ja hoitosuosituksia, Termälä kertoo.

Myrkytystapaukset ja -epäilyt liittyvät pääasiassa kemikaaleihin, lääkkeisiin, sieniin ja kasveihin.

Sesongit näkyvät Myrkytystietokeskuksen arjessa selvästi. Kun keväällä kyykäärmeet heräilevät ja korvasienet puskevat maan alta, sesonki alkaa ja kiihtyy heinä–elokuuhun. Syksyllä sieniin liittyvät puhelut pitävät kiireisenä.

Myös juhlasesongit vaikuttavat. Jouluna ja pääsiäisenä kysytään ajankohtaan liittyvistä kasveista, ja valmistujaisjuhlien aikaan pieni lapsi on saattanut hörpätä väärästä lasista.

Valtaosa yhteydenotoista koskeekin lapsia. Termälän mukaan eniten kysymyksiä tulee lapsille tarkoitetuista hyvänmakuisista lääkkeistä sekä D-vitamiinivalmisteista. Niiden syöminen yli suositusmäärän aiheuttaa harvoin kovin suuria toimenpiteitä.

Aikuisten kohdalla yleisimpiä syitä soittaa Myrkytystietokeskukseen niin Suomessa kuin muualla maailmassa ovat epähuomiossa kahteen kertaan otettu lääkeannos tai siivouksessa käytettävät kemikaalit, kuten kloriitti, jota on vahingossa roiskahtanut silmään.

 

Artikkeli on tiivistelmä. Koko artikkeli on luettavissa Farmasia 3/2019 -lehdessä ja lehden verkkosivuilla.

Teksti: Salla Peltonen
Kuvat: Antero Aaltonen

JAA