Treenattua kehoa kelpaa esitellä

Fitness on vaativa laji, joka edellyttää tarkan harjoitusohjelman ja ruokavalion noudattamista. Myös vammaisurheilussa on omat sarjansa fitness-kilpailijoille.

Lahtelaismiehet Artturi Verho, 23, ja Teemu Tuominen, 29, ovat tienraivaajia lajissaan vammaisurheilussa. He harrastavat fitness-urheilua ja ovat ottaneet jo osaa pyörätuolisarjassa lajin kisoihinkin.

– Maailmalla riittää vastusta pyörätuolisarjassakin (wheelchair bodybuilding), jos sinne haluaa mennä kokeilemaan, Artturi Verho tuumaa. Hän harrasti aiemmin penkkipunnerrusta ja piti hallussaan alle 50-kiloisten Suomen ennätystäkin 120 kilon tuloksella.

– Olen treenannut salilla 11-vuotiaasta alkaen, sanoo Loimaalta kotoisin oleva Verho.  Hänellä on harvinainen, synnynnäinen EB-ihotautisairaus, jonka takia jalkojen iho ei kestä painoa vaan ihoon kehittyy rakkuloita. Sairaus pakotti Verhon pyörätuolin käyttäjäksi jo 7-vuotiaana.

Lahteen Verho päätyi avopuolisonsa kanssa opiskeltuaan Pajulahden liikuntaopistossa liikuntaneuvojaksi ja personal traineriksi.

– Fitness vaatii heittäytymistä ja röyhkeyttäkin, on otettava lava haltuun. Minusta laji vaatii lujaa luonnetta, jos aikoo siinä menestyä.

Verho treenaa lahtelaisella Vahva Energia -salilla kehonrakennuksen MM-pronssimies Jari-Pekka Pulkkisen neuvoilla.

Valmistautuminen fitness-kisaan on tarkkaa puuhaa ruokavalioineen ja harjoitusohjelmineen. Artturi Verho noudattaa harjoitusohjelmaa, jossa hän tekee noin kahden tunnin treenin neljänä päivänä peräkkäin, mitä seuraa yhden päivän lepo. Samalla hän noudattaa kisoihin valmistautuessaan ravinto-ohjelmaa, jotta kisoihin mennessä saadaan lihakset erottumaan paremmin. Ruokavalio kestää 16 viikkoa, sen aikana normaalipainossaan 61-62 -kiloinen Verho sutjakoituu 58-59 -kiloiseksi.

Teemu Tuominen oli käynyt kuntosalilla kuutisen vuotta ja hän aloitti kisaprojektinsa vuonna 2016 Kuntokeskus K&M:n omistaja Samuli Koutajoen treeni- ja ravinto-ohjelmilla.

– Jotenkin kaikki loksahti kohdalleen. Vuoden 2017 juhannuksesta alkaen voi sanoa, että olen treenannut täysipäiväisesti, Tuominen kertoo. Hän käy toki lisäksi iltalukiota, joten treenaaminen päiväsaikaan sopii päiväohjelmaan mainiosti.

– Fitness-harrastuksesta olen saanut pelkästään positiivista palautetta.

Teemulla on CP-vamma, ja hänen avustajansa auttaa harjoittelussa eri liikesarjojen tekemisessä.

– Fitness-harrastus ei ole vain treenaamista, ja saan sitä paitsi syödä hyvin ja nukutuksi paremmin. Salitreeniä kertyy neljästi viikossa 45-60 minuutin verran kerrallaan.

– Itse esiintymistä treenaan kotonakin useamman kerran päivässä, teen esimerkiksi tuplahauis- ja leveä selkä -liikkeitä.

Esittämistaidot onkin syytä hioa kuntoon sillä 45 sekunnin musiikkitaustaisen tuokion aikana täytyy ehtiä näyttävästi esittelemään vartalon lihaksista eri puolilta.

Pyörätuolisarjassa ei ole erikseen lisäluokitteluja vamma-asteen mukaan vaan kaikki lähtevät samalta viivalta.

 

Artikkeli on julkaistu IT-lehden numerossa 4/2019.

Teksti: Tapio Rusanen

Kuva: Timo Porthan

 

JAA