Arvoyhtiöllä kasvunäkymiä

Raisio onnistuu miltei mahdottomassa: olemaan arvoyhtiö, jolla on hyvät kasvunäkymät.

Raisio on tänään kovasti erilainen yhtiö kuin kesällä 2017, jolloin Pekka Kuusniemi nimitettiin toimitusjohtajaksi. Divestointien jälkeen se on paljon pienempi, mutta voi nyt selittelemättä profiloitua terveellisiin elintarvikkeisiin. Ensimmäisenä myytiin makeisliiketoiminta, jolla yhtiö teki noin sadan miljoonan euron liikevaihtoa varsinkin Ison-Britannian ja Tšekin markkinoilla.

– Pystyin muodostamaan kuvaa yhtiöstä jo ennen kuin aloitin marraskuussa 2017. En nähnyt makeisia mitenkään kuuluvaksi tulevaan Raisioon, joka jo silloin oli minun päässäni voimakkaasti terveellisiin elintarvikkeisiin keskittyvä yhtiö, Kuusniemi kertoo.

Heti ensimmäisinä kuukausinaan Kuusniemi käynnisti perusasioiden kuntoon laittamisen. Yhtiöllä ei ollut näkyvää missiota tai visiota, strategiasta ja yritysarvoista puhumattakaan.

– Näin ne kovin merkityksellisinä pitkäjänteisessä yhtiön kehittämisessä. Ensin määrittelimme Raision tarkoituksen: Ruokaa suurella sydämellä. Terveyttä meille ja maapallolle. Näillä kahdella lauseella otetaan jo aika paljon kantaa siihen, mitä olemme tekemässä, toimitusjohtaja linjaa.

Kahdella brändillä kansainvälisesti

Nasdaq Helsinkiin listattujen elintarvikeyhtiöiden joukossa Raisio on poikkeuksellinen, sillä sen liikevaihdosta melkein kaksi kolmasosaa tulee Suomen rajojen ulkopuolelta. Strategisena tavoitteena on rakentaa kaurapohjaisista lisäarvotuotteista toinen tukijalka yhtiön kansainväliselle liiketoiminnalle. Toinen on tietenkin Benecol. Kansainvälisillä markkinoilla kauratuotteet aiotaan keskittää Elovena-brändin alle.

– Meillä on ollut aika pirstaleinen portfolio. Haluamme lisätä omistaja-arvoa sitäkin kautta, että meillä on vähemmän mutta vahvempia brändejä, Kuusniemi sanoo.

Tammikuun alkupuolella julkistettiin Elovena-tytön uusi ulkoasu, joka ei enää olekaan kansallispuku. Suomessa ikonisen aseman saavuttanut Elovena on toimitusjohtajan mukaan helppo lausua kaikilla kielillä.

Vaikka Suomessa on eletty viime vuodet melkoista kaurabuumia, Keski-Euroopassa kiinnostus sydänystävälliseen kauraan on vasta heräämässä.

Benecol pääsee pois jääkaapista

Raision kaksi liiketoimintasegmenttiä ovat terveelliset elintarvikkeet ja terveelliset ainesosat. Ensin mainittu on puhtaasti kuluttajabisnestä, jossa jakelutienä toimivat eurooppalaiset päivittäistavaraketjut. Raision kärkibrändit elintarvikkeissa ovat Elovena ja Benecol.

Benecol on sterolista esteröintiprosessin kautta syntyvä kasvistanoli, jonka Raisio toi markkinoille jo vuonna 1995. Syksyllä 2018 lanseerattu välipalapatukka on ensimmäinen Benecol-tuote, joka ei vaadi kylmäsäilytystä.

Raisio aloitti viime keväänä kumppanuuden italialaisen Dr. Schärin kanssa. Sen ensimmäisenä toteutumana Dr. Schär hoitaa Benecol-patukoiden jakelun Espanjan markkinoilla.

– Meillä ei ole Etelä-Euroopassa käytännössä mitään läsnäoloa, mutta Dr. Schärin kuivatuotteilla on vahva markkina-asema Saksassa, Ranskassa, Espanjassa ja Italiassa. Patukka sopii hyvin heidän valikoimaansa, Kuusniemi kehuu.

Kalanrehun tuotanto puhdistaa Itämerta

Ainesosien segmentissä koko konsernin viime vuoden tulosta pönkittää kalanrehun myynnin kasvu. Vuoden 2018 myyntiä hillitsi Venäjän GMO-säätely, mutta 2019 lyö vuoden 2017 ennätykset. Uusina markkina-alueina tulivat mukaan Puola ja Ruotsi.

Kala on luonnon tehokkain eläin proteiinintuotannossa. Rehulla pystytään vaikuttamaan myös kalan terveysominaisuuksiin ihmisravintona. Kalanrehun tuotanto sopii Raision vastuullisuusohjelmaan muutoinkin. Yhdeksi raaka-aineeksi Itämerestä kalastetaan silakkaa ja kilohailia ja samalla fosforia ja typpeä, jotka eivät rehun mukana enää palaudu mereen.

– Meidän kalanrehumme ansiosta Itämerestä poistuu vuosittain fosforia ja typpeä enemmän kuin niitä koko kalanviljelyelinkeinon kautta sinne tulee, eli Itämeri puhdistuu koko ajan, konsernin viestinnästä ja rahoituksesta vastaava johtaja Mika Saarinen sanoo.

Vastuullisuusohjelman muita tavoitteita ovat muovista luopuminen kuluttajapakkauksissa vuoteen 2023 mennessä ja alihankkijoiden tuotannon saaminen hiilineutraaliksi samassa aikataulussa. Tehdasalue Raisiossa on jo hiilineutraali.

Teksti: Juha Peltonen
Kuvat: Timo Porthan

Artikkeli on tiivistelmä. Koko artikkeli on julkaistu Viisas Raha 1/2020 -lehdessä.

JAA