Verkkokauppa.com on lajinsa pioneeri

Verkkokauppa.com kasvaa markkinoitaan nopeammin ja jakaa kvartaaleittain kasvavaa osinkoa.

Verkkokaupassa voittaa se, jolla on pienimmät kiinteät kulut. Suomessa paalupaikkaa pitää Verkkokauppa.com, joka on samalla myynniltään maan suurin verkkokauppa. Sen kiinteät kulut suhteessa liikevaihtoon ovat noin 12 prosenttia. Kodin laitteissa ja elektroniikassa tärkeimmistä kilpailijoista Gigantti pääsee 16 prosenttiin. Powerilla kiinteät kustannukset ovat noin 22 prosenttia liikevaihdosta.

Suuret erot selittyvät liiketoimintamallien erilaisuudella. Gigantti ja Power ovat laajentuneet ensin myymäläverkostolla ja rakentaneet sen päälle verkkokauppaa. Verkkokauppa.com taas on syntynyt verkkoon.

– Käytännössä olimme verkossa jo ennen kuin käsitettä internetistä oli laajasti olemassa, toimitusjohtaja Panu Porkka sanoo.

Tehtävässään 2018 aloittanut Porkka on Verkkokauppa.comissa vasta toinen toimitusjohtaja. Ensimmäiset 26 vuotta yhtiötä johti sen perustaja Samuli Seppälä, joka veljensä kanssa aloitti käytettyjen tietokoneosien myynnin vuonna 1992. Ostoksia tehdäkseen asiakkaat ottivat modeemiyhteyden Seppälän veljesten tietokoneeseen. Pian toiminta laajeni modeemien maahantuontiin Yhdysvalloista. Seppälä jatkaa yhtiön hallituksessa. Hänellä on 40,58 prosenttia yhtiön osakkeista ja äänivallasta.

Verkkokauppa.com on maailmankin mittakaavassa lajin pioneeri. Esimerkiksi Amazon on perustettu vasta 1995. Tienraivaajalle ei ollut tarjolla valmiita toiminnanohjausjärjestelmiä ja alustoja, joten ne oli kehitettävä itse. Kehitystyö on edelleen yhtiön omaa toimintaa.

– Olemme keskikokoinen softatalo. Täällä on noin 60 järjestelmänkehittäjää töissä kehittämässä alustaa meidän omaan tarpeeseen. Aina kun haluamme saavuttaa jonkin toiminnallisuuden tai teknologiahyödyn, teemme sen itse, toimitusjohtaja sanoo.

Takana 28 kasvukvartaalia

Viimeiset viisi vuotta Verkkokauppa.comin liikevaihdon vuosikasvu on ollut keskimäärin 10 prosenttia markkinalla, joka on kasvanut keskimäärin kolmen prosentin vauhdilla. Takana on 28 kasvukvartaalia putkeen.

– Meillä on kasvuyhtiön dna, ja samaan aikaan pystymme maksamaan kasvavaa kvartaaliosinkoa. Yhtiö on täysin velaton, ja meillä on erittäin vahva kassatilanne, Porkka kehuu.

Verkkokauppa.comin tavoitteena on ”kasvaa kohti miljardin euron liikevaihtoa”. Sanatarkasti mikä tahansa kasvu on tavoitteen mukainen, mutta miljardin vaihtoon yltäminen tarkoittaisi melkein kaksinkertaista myyntiä nykyiseen verrattuna. Viime vuoden toteutuma oli 504 miljoonaa euroa, syyskuussa annetun positiivisen tulosvaroituksen yhteydessä yhtiö nosti kuluvan vuoden ennustetta 525–550 miljoonaan. Toimitusjohtajan mukaan miljardin myyntiin on mahdollista päästä kotimaassakin pysyen.

Kesällä päälistalle

Verkkokauppa.com listautui First Northiin 2014. Neljännesvuosittain maksettava osinko on kasvanut siitä lähtien. Viime kesäkuussa yhtiö siirtyi Nasdaq Helsingin päälistalle. Toimitusjohtajan mukaan se on kasvattanut yhtiön näkyvyyttä.

– Onhan se aidosti kasvattanut osakkeen vaihtoa, mikä on sijoittajan kannalta hyvä. Päälistayhtiön näkyvyys on eri kuin FN-listatun. Näkyvyytemme on moninkertaistunut. Lisäksi nousu päälistalle avaa ovia kansainvälisille sijoittajille.

Parantunut näkyvyys näkyy ainakin osakkeenomistajien määrän kasvuna. Ennen ilmoitusta päälistalle siirtymisestä yhtiöllä oli 8 983 omistajaa (27.5.2020), syyskuun lopussa jo 10 740 omistajaa. Osakkaiden lisäys on tullut kokonaisuudessaan alle tuhat osaketta omistavien joukkoon, eli kotitalousomistajien määrä on kasvanut.

Teksti: Juha Peltonen
Kuva: Timo Porthan

Artikkeli on tiivistelmä. Koko artikkeli on julkaistu Viisas Raha -lehden numerossa 7/2020.

JAA