– Meillä on 1400 tavarantoimittajaa, joista 1200 aktiivisia, Inex Partnersin logistiikkapäällikkö Mikko Kymäläinen kertoo.

Logistiikkakeskus ostaa kunnossapidon palveluna

S-ryhmän uusi päivittäistavaran logistiikkakeskus Sipoossa käsittelee jopa 1,2 miljoonaa kollia päivässä. Valtaosa kuivatavarasta kulkee keskuksen läpi ilman manuaalisia työvaiheita. Automaation kunnossapito ostetaan palveluna laitetoimittajalta.

Logistiikkakeskuksen käyttöönotto vaiheistettiin kahden vuoden ja kahdeksan kuukauden jaksolle päättymään helmikuussa 2019. Viimeisenä siirtyi pakastetuotteiden logistiikka.

Nyt hieman yli puolet S-ryhmän vähittäiskaupan päivittäistavaroista käy logistiikkakeskuksen kautta. Kolmannes menee tavarantoimittajilta Inex Partnersin alueterminaaleihin, joita on 11 eri puolilla Suomea. Niistä Joensuun ja Rovaniemen terminaalit ovat siirtotoimituspisteitä, joissa ei ole tavaroiden yhdistelyä.

Sipoon logistiikkakeskus toimii myös Etelä-Suomen alueterminaalina. Sieltä lähtevästä liikenteestä valtaosa menee suoraan S-ryhmän Prismoihin, marketteihin ja liikenneasemille.

Suoratoimitusten osuus tuottajilta myymälöihin putoaa 15 prosenttiin. Suoratoimitukseen jäävät suuret panimot ja meijerit sekä leipomot.

– Meillä on 1400 tavarantoimittajaa, joista 1200 aktiivisia, Inex Partnersin logistiikkapäällikkö Mikko Kymäläinen kertoo.

Kunnossapito palveluna

Logistiikkakeskuksen automaation ja laitosta ohjaavan tietojärjestelmän on toimittanut saksalainen Witron, joka on Inex Partnersin kumppani myös käyttötavaran logistiikkakeskuksessa.

Witron ei ole laitemyyjä, vaan toimittaa kokonaisia logistiikka- ja jakelukeskuksia ympäri maailmaa. Päämarkkinat ovat Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Yhtiöllä on oma tehdas Etelä-Saksassa Parksteinissa, missä suurin osa laitekannasta rakennetaan.

Witronilta sen ainoana suomalaisasiakkaana Inex ostaa logistiikkakeskustensa automaation, asiantuntijapalvelut ja kunnossapidon. Niinpä myös Witronin Suomen toimipiste on Inexin tiloissa Sipoossa. Maailmanlaajuisesti Witronilla on service-henkilöstöä noin 2 000.

– Meillä on Inexin käyttötavaran puolella noin 30 henkilöä ja uudessa laitoksessa 130, Witronin aluejohtaja Antti Marttala kertoo.

Osa Witronin väestä on tuotantoa tukevissa toiminnoissa, esimerkiksi automaatioinsinööreinä. Mekaanisen huollon ohella järjestelmää optimoidaan tuotannon mukaan.

– Yksittäisiä laitteita pystytään ottamaan irti tuotannosta käytännössä koko ajan, ja reitittämään tuotanto huoltokohdan ohi. Ennakkohuollot perustuvat käyttötunteihin ja tehdään tuotannonvaihteluiden mukaan.

Uudessa laitoksessa ei ole vielä ollut niin isoja laitevikoja, että koko laite olisi täytynyt vaihtaa. Kaikille laitteille on määritelty vasteajat, kauanko ne saavat olla irti tuotannosta. Mikko Kymäläisen mukaan kuljetushihnaston solmukohdat ovat kriittisimmät.

– Ei-suunnitelluissa huolloissa on tärkeää, että vasteajoissa pysytään. Lyhimmät vasteajat ovat kohdissa, joissa ongelmat aiheuttavat lisää ongelmia joko edessä tai takana.

Kuluvia osia automaatiossa ovat esimerkiksi kumilenkit, joilla kuljetushihnat ovat kiinni toisissaan. Järjestelmän päivitykset tehdään kerran viikossa. Testipäivinä otetaan niin sanotusti piuhat irti ja katsotaan, miten kaikki käynnistyy uudelleen.

– Se on osa ennakoivaa huoltoa, Kymäläinen sanoo.

Promaint-lehti 1/2019

Teksti Juha Peltonen

Kuvat Timo Porthan

JAA