Printtilehti pitää pintansa

Tuoreen Kansallisen mediatutkimuksen mukaan printtilehti houkuttaa suomalaisia yhä edelleen. 91 prosenttia suomalaisista lukee viikoittain sanoma- tai aikakauslehteä jollakin välineellä ja välineistä suosituin on ylivoimaisesti painettu lehti.

Raportista käy ilmi, että painettua lehteä lukee kolme neljästä, kun digitaalisia kanavia käyttävien lukijoiden osuus ylsi 65 prosenttiin. Joka toinen lukee sisältöä matkapuhelimella.

Lukutapojen monipuolistuessa suomalaiset taloudet maksavat ja tilaavat edelleen uskollisesti lehtensä: 63 prosentilla yli 12 vuotiaista suomalaisista on painetun sanomalehden tai digitaalisen sisällön tai näiden yhdistelmän maksettu tilaus ja 57 prosentilla vastaava aikakauslehden maksettu tilaus.

KMT 2018-raportoinnissa kokonaistavoittavuusluvut tuotettiin ensimmäistä kertaa kalibroimalle digitaalisen lukemisen luvut Comscoren tuottamiin virallisista FIAM-kuukausiluvuista johdettuihin lehtien sivustojen ja sovellusten viikkokävijämääriin.

Tutkimusmenetelmä muuttui 2019 alusta kokonaan netissä toteutettavaksi ja seuraavia tuloksia saadaan keväällä 2020.

Tutkimuksessa mitattiin yhteensä 97 aikakauslehden, 41 sanomalehden, 52 kaupunki- ja noutopistelehden, 16 lehtipaketin sekä 6 sanomalehden liitteen lukijamäärät.

JAA